home | over Band.nl | info voor bands | links | Powered by Pasadena

Mich en scéne

Mich en Scène is geformeerd rondom de Belgische zangeres Micheline Van Hautem en haar landgenoot de accordeonist en pianist Frederik Caelen. De groep veroverde een plaats op de Nederlandse en Belgische planken met hun succesvolle debuut-CD ’Songs of Jacques Brel’.

Als geen ander wisten zij zich het oeuvre van hun wereldberoemde landgenoot eigen te maken, met een passie en gevoel voor tragiek die ook Brel verrukt zou hebben. Hun populariteit beperkt zich niet tot de Benelux. Micheline, die New York als haar thuisbasis beschouwt, heeft ook in Australië, Nieuw Zeeland, Schotland, Engeland en in de VS een trouw publiek opgebouwd. Waar Mich en Scène optreedt staat de zaal in vuur en vlam.

De kersverse CD Madame is opgezet als een ode aan grote zangeressen die Van Hautem en Caelen in het hart hebben geraakt. Maar ze lieten zich ook inspireren door prachtige songs over vrouwen zoals Les remparts de Varsovie van Jacques Brel en My Funny Valentine van Chet Baker. Dit laatste nummer is in een geheel eigen jasje gestoken en heet Kleine Valentijn.

Op de CD maken ze duidelijk meer in hun mars te hebben dan alleen het zingen van covers. Micheline Van Hautem en Frederik Caelen hebben zich ontpopt als talentvolle songwriters. Nummers als City of Diamonds en The Sea houden probleemloos stand tussen frisse vertolkingen van Piaf’s La foule en Mademoiselle chante le blues, op de kaart gezet door Patricia Kaas. Maar Caelen en Van Hautem gaan nog een stapje verder. Zo is hun eigen compositie Someone Else een knipoog naar Billie Holiday en heeft het werk van vriendin Tracy Bonham veel invloed gehad op het schrijven van het nummer Came Back Home.

Bijzonderheden

  • Cabaroque’n roll
  • Mich en Scène heeft een geheel eigen stijl gecreëerd die zij ‘cabaroque’n roll’ noemen. Het is een mix van invloeden uit het Spaans, Frans, de klassieke achtergrond van Caelen en Van Hautem’s rock roots. Die stijl vertaalt zich niet alleen in een unieke sound, maar vooral in een enorme dynamiek, waarbij ze hun live publiek tot op het puntje van de stoel drijven.
  • Soms lijkt Micheline een sirene, die haar toehoorders betovert met een fluisterstille stem. Dan weer beweegt ze zich als een tijger over het podium en zweept het publiek op om hen vervolgens met een volbloed schreeuw tegen de rugleuningen terug te smijten. Micheline heeft zowel een engel als een duiveltje in haar stem. Ze zingt in het Engels, Frans, Nederlands, Zuid-Afrikaans, ja zelfs in het Hebreeuws.
  • Van Hautem’s acteertalent blijkt van grote waarde. Ze is niet alleen in staat het diepste gevoel dat in elk nummer besloten ligt feilloos te vertalen; ze weet ook de emoties van haar publiek op te zuigen en die lading in haar vertolking mee te nemen. Caelen’s virtuoze spel, op zowel het accordeon als de piano, omlijst haar performance naadloos, maar schittert even makkelijk in adembenemende solo’s.
  • De theatrale optredens bleven bij de vakjury’s niet onopgemerkt. Tijdens de opname van de CD Madame werd bekend dat Micheline Van Hautem de Back Stage Bistro Award for Outstanding International Artist in ontvangst mocht nemen. Deze prestigieuze prijs wordt jaarlijks toegekend door het vakblad Back Stage in New York. Bij de prijs was een bijzondere vermelding voor Frederik Caelen: “Hij is eerder een co-ster dan simpelweg haar begeleider.”