home | over Band.nl | info voor bands | links | Powered by Pasadena

Peter Beets

Hij is een pianist van wereldklasse, oogst zowel in binnen- als buitenland grote bewondering, speelde met jazzgroten als Chick Corea, Wynton Marsalis, "Toots" Thielemans, Teddy Edwards, Roy Hargrove, Johnny Griffin en John Clayton, maakte CD's met Jeff Hamilton en Curtis Fuller en lanceerde in 2001 zijn veelgeprezen CD "New York Trio", welke het begin inluidde van een bloeiende internationale carrière.

Bijzonderheden

  • Peter Beets wordt op 12 juni 1971 geboren. Van jongs af aan krijgt hij de muziek met de paplepel binnen. Klassieke muziek via zijn moeder, gediplomeerd muziekpedagoge. Jazz via zijn vader, gynaecoloog en groot liefhebber van jazz, meer bepaald van Oscar Peterson en Art Blakey. Het muzikale gezin met oudere broers Marius en Alexander verhuist in 1972 naar Groenlo, waar Peter zijn eerste pianolessen krijgt als hij zes is. Alhoewel beide ouders oorspronkelijk niets zien in een loopbaan als musicus kruipt het muzikale bloed waar het niet gaan kan. Zowel Marius (1966) als Alexander (1968) worden beroeps op respectievelijk contrabas en tenorsax. Na zijn middelbare school studeert Peter vanaf 1989 aan het conservatorium in Den Haag, een studie die hij combineert met een rechtenstudie. Uiteindelijk wint, net zoals bij zijn broers, het jazzvirus.
  • Vanaf 1985 treden de drie muzikale broers samen op als "The Beets Brothers". In 1988 wint Peter de prestigieuze "Pall Mall Swing Award" en een jaar later het Prinses Christina Concours. De zaken komen nu in een stroomversnelling: In 1990 verschijnt de eerste CD van The Beets Brothers, snel gevolgd door twee andere: "School is closed now" (1993) en "Brotherwise" (1995). Een jaar later, in 1996, maakt Peter een opmerkelijke trio-CD met de beroemde Amerikaanse drummer Jeff Hamilton, die grote naam verwierf als drijvende kracht achter Monty Alexander en Oscar Peterson. Peter wordt een veel gevraagde pianist in binnen- en buitenland en begeleidt ondermeer: Deborah Brown, Dee Daniels en Rita Reys. Tussen de bedrijven door rondt hij zijn conservatoriumstudie af in 1998, het jaar waarin hij de vaste pianist van het "Jazzorchestra of the Concertgebouw" wordt en in Parijs de "Prix Martial Solal" wint. Met trombone- en jazzlegende Curtis Fuller maakt Peter in 1999 een live-CD en hij wint dat jaar ook nog een prijs, nu het "Concours de solistes de Jazz" in Monaco. En er volgen nog meer CD's: "Powerhouse" (2000), "All or nothing at all" (2001).
  • In 2001 neemt hij de CD ”New York Trio" op voor het gerenommeerde label Criss Cross. Op deze CD is hij te horen met het Amerikaanse ritmetandem Rodney Whitaker en Willie Jones III. Na het vervolg, "New York Trio Page Two" (2003), met de wereldberoemde bassist Larry Grenadier, verschijnt in 2005 zijn derde CD op het Criss Cross-label, deze keer met bassist Reginald Veal en drummer Herlin Riley, bekend van de groep van Wynton Marsalis. In oktober 2007 komt zijn recenste CD uit, wederom voor Criss Cross. Deze keer kiest hij voor een bezetting van piano, gitaar en bas. De CD, die “New Groove” heet, is grotendeels opgenomen in New York, samen met Joe Cohn (gitaar) en Reuben Rogers (contrabas), beiden afkomstig uit de Verenigde Staten. Op de CD speelt de pianist ook nog een aantal nummers met een Nederlandse ritmesectie, te weten Martijn van Iterson (gitaar) en Ruud Jacobs (contrabas).
  • Inmiddels heeft Peter met zijn trio succesvolle tournees gedaan in Spanje, Duitsland, Zwitserland, Finland en Polen en speelde hij als "special guest" een week lang in de prachtige New Yorkse club Birdland.
  • Een spraakmakend duet voor twee vleugels met Chick Corea in de grote zaal van het Amsterdamse Concertgebouw resulteerde in een optreden met zijn trio aldaar in april 2005.
  • Zijn Nederlandse theatertournee "van Bach tot Blues"(2003) was zo succesvol, dat hij in september 2005 in de theaters terug keerde, nu met het programma "Chopin meets the Blues". Vanaf najaar 2007 zal Peter Beets weer in de theaters te zien zijn. Met zijn nieuwe programma “The Blues goes Latin” laat hij de invloed van Zuid-Amerikaanse en Spaanse muziek op de jazz horen.
  • De recensies op zijn CD's en optredens zijn steevast lovend tot zeer lovend. Belangrijker zijn echter de reacties van buitenlandse jazzgrootheden op zijn spel